The Pedagogical Basis for the Organization of Professional Self-Determination Among Junior Medical Students
https://doi.org/10.51523/2708-6011.2020-17-1-1
Abstract
Objective: to identify the main pedagogical techniques of the organization of an educational environment for indirect and purposeful management of the process of personal and professional development of specialists in a medical school.
Material and methods. The following methods were applied: the methods of theoretical analysis including philosophical, psychological and educational, the method of methodological literature on the problem, problem analysis in existing practice; methods of observation and sociological methods.
Results. In order to ensure successful professional selfdetermination of all year medical students, it is necessary: to specify important professional qualities of general practitioners and the requirements for their competitiveness; to develop a modular program of the development of the students` subjective position and the criterion basis for evaluation of the levels of their professional selfdetermination; to develop programs for personal and professional selfdetermination of students and their pedagogical assistance, to develop methodical recommendations for professors on how to create conditions for successful adaptation of students and their professional selfdetermination.
Conclusion. The developing sociocultural and educational environment of a medical university favors the formation of professionally significant qualities of doctors to be, provided students constantly reconsider their roles in different social groups, their status in the educational process, positions in educational and professional and sociocultural situations, which is inherent from the necessity to communicate and interact with people.
About the Author
L. V. ChernyshevaBelarus
Chernyshova L.V., senior lecturer at the Department of General, Bioorganic and Biological chemistry of the EI "Gomel State Medical University".
References
1. Анисимов ОС. Методология: функция, сущность, становление. Москва, РФ; 1996. 380 с.
2. Багова РХ. Гендерные особенности поведения в си-туации личностного выбора. Акмеология. 2014;3-4:36-37
3. Божович ЛИ. Проблемы формирования личности: избранные психологические труды: Российская академия об-разования, Московский психолого-социальный институт. Москва, РФ; 2001. 349 с.
4. Воронко ЕА. Время выбирает семейную медицину. Медицина. 2001;4:14-16.
5. Гинзбург МР. Путь к себе. Москва, РФ; 1991. 168 с.
6. Ивашкевич МЗ, Климанская ТФ. Опыт организации ПМСП в Минской области по принципу врача общей прак-тики. Медицина. 2001;3:20-21.
7. Каптерев АИ. Модель управления профессионализа-цией. Советская Педагогика. 1990;3:15-21.
8. Карнозова ЛМ. Самоопределение профессионала в проблемной ситуации. Вопр Психологии. 1990;6:75-82.
9. Климов ЕА. Путь в профессию. Ленинград; 1974. 190 с.
10. Кон ИС. Открытие Я. Москва; 1978. 367 с.
11. Кошель НН. Эмпирическая модель профессиональ-ной компетентности педагога. Критерии и показатели уров-ней профессиональной компетентности. В кн: Жук АИ, Ко-шель НН, Черняк ЛС, ред. Проблемы профессиональной компетентности кадров образования: содержание и техноло-гии аттестации. Минск, РБ: Министерство образования Рес-публики Беларусь. Инcтитут повышения квалификации и пе-реподготовки руководящих работников и специалистов об-разования, 1996. с. 85-114.
12. Краснов АФ, Мовшович БЛ. Что должен знать и уметь семейный врач России. Клин Медицина. 1986;8:76-79.
13. Кричагин ВН. Где, когда и кому нужен семейный врач? Москва, РФ; 1989. 56 с.
14. Кудрявцев ТВ, Шегурова ВЮ. Психологический анализ динамики профессионального самоопределения лич-ности. Вопр Психологии. 1983;2:51-59.
15. Кунцевич ЗС, Косинец АН, Козулин АВ. Валеоло-гическое образование. Витебск, РБ; 2000. 244 с.
16. Садыков ТС, Хмель НД. О проблемах развития высшего образования. Вестник, Сер «Педагогические Науки». Алматы. 2002;1(1):3.
17. Сафин ВФ, Ников ГН. Психологический аспект са-моопределения личности. Психологический Журн. 1984;4(5):23-25.
18. Симоненко ТИ. Гражданское общество в поисках образовательного идеала. Образование и Гражданское Об-щество. Сер «Непрерывное Гуманитарное Образование (Научные Исследования)». 2002;1:88–91.
19. Слободчиков ВИ, Исаев ЕИ. Основы психологиче-ской антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности. Москва, РФ; 2000. 421 с.
20. Строев ЕА, Прошляков ВД, Ляпкало АА. Гигиени-ческое образование и воспитание населения: проблемы и пу-ти реализации. Гигиена и Санитария. 1999;1:65-66.
21. Гусаковский МА, ред. Университет как центр куль-туропорождающего образования. Изменение форм комму-никации в учебном процессе. Минск, РБ; 2004. 279 с.
22. Чупрова ЛВ. Сущность образовательного процесса в вузе с позиций социального и психолого-педагогического знания. Социосфера. 2011;41:47–49.
23. Щепин ОП, Овчаров ВК. Научные и организацион-ные предпосылки развития службы врача общей практики в Российской Федерации. Проблемы Социальной Гигиены, Здравоохранения и Истории Медицины. 2000;5:22-27.
Review
For citations:
Chernysheva L.V. The Pedagogical Basis for the Organization of Professional Self-Determination Among Junior Medical Students. Health and Ecology Issues. 2020;(1):4-10. (In Russ.) https://doi.org/10.51523/2708-6011.2020-17-1-1